Pączek z prawem

Czy zdarzyło Wam się kupić przez pączka z innym nadzieniem niż ten, na który macie ochotę?? Albo okazał się nie świeży..

Co w takiej sytuacji zrobić?🤔
Informujemy, że pączek to towar jak każdy inny co oznacza, iż towar
towar niezgodny z zapewnieniem sprzedawcy czy producenta zawsze możemy reklamować w cukierni, w której został kupiony. Warto zaznaczyć, że w aspekcie reklamacji produktów spożywczych wciąż dostępne są informacje pisane na podstawie uchylonego rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 stycznia 2003 r. w sprawie terminów zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową, które to rozporządzenie przewidywało trzydniowy termin na zgłoszenie sprzedawcy niezgodności towaru z umową.
 Także w tym aspekcie trzeba zaznaczyć, iż przypadku reklamacji produktów spożywczych podstawą prawną są przepisy Kodeksu Cywilnego z tytułu rękojmi (Dz.U.2020, poz. 1740). Jednakże należy wskazać zgodnie z prawem sprzedawca z tytułu rękojmi odpowiada za niezgodność towaru z umową w przypadku stwierdzenia takowych przed upływem dwóch lat od wydania towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaruWyobrażacie sobie reklamację eklerki, jogurtu czy pączka z  np. 3 dni po zakupie? Tutaj właśnie przepisy są  nieostre..
Warto pamiętać że przy reklamacji produktów spożywczych czas ma istotne znaczenie, ze względu na ich krótkie terminy przydatności do spożycia. Zatem, gdy po powrocie do domu zauważmy, że kupiony towar jest: przeterminowany, czy  nieświeży lub zepsuty, powinniśmy się niezwłocznie udać do sklepu – najlepiej tego samego dnia. Warto pamiętać, że reklamację do sprzedawcy możemy złożyć także, jeśli produkt spożywczy ma nieprzyjemny wygląd, zapach lub smak i równocześnie mamy pewność, że przechowywaliśmy ten produkt zgodnie z zaleceniami. oraz że nie upłynął termin daty spożycia. Niestety w sytuacji, gdy zauważmy wady produktu i nie udamy się do sklepu od razu tylko np. za kilka dni, jego termin daty przydatności do spożycia może minąć – wówczas ciężko będzie udowodnić, że wadę towaru stwierdziliśmy już w dniu zakupu i nie jest ona wynikiem upływu terminu ważności (bo jak udowodnimy, że np. kefir kupione w poniedziałek, prawidłowo przechowywany w lodówce, już w dniu zakupu miało nieprzyjemny zapach skoro data przydatności do spożycia minęła w śród a my zjawiamy się z reklamacją w czwartek ). Tutaj warto zaznaczyć, że  czas na reklamację produktów nie może być dłuższy niż data przydatności do spożycia lub termin ważności produktu. Także
,aby uniknąć sporów, dot.reklamacji żywności powinniśmy złożyć jeszcze przed upływem daty. ważności. Jeśli natomiast kupiliśmy towar po terminie, dowodem w sprawie będzie paragon.( Na paragonie znajduje się właśnie data zakupu i zatem jeśli porównamy ją z datą terminu przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości reklamowanego produktu i się okaże, że produkt w dniu zakupu był przeterminowany, to mamy spore szanse na wyegzekwowanie swoich praw.
 Jednakże mamy nadzieję, że robiąc zakupy w znanych nam od lat  osiedlowych, małych, swojskich sklepikach często liczą się przyjazne relacje z klientami i w takich  sytuacjach zazwyczaj sprzedawca wymieni nasz towar bez zbędnej dyskusji w miłej atmosferze. 🤝😊🛒
PS Robiąc zakupy spożywcze kierujemy  się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem, zwracajmy uwagę na etykiety, opisy produktów i pytajmy sprzedawców.
Przepisy Kodeksu Cywilnego z tytułu rękojmi (Dz.U.2020, poz. 1740)
~MR
#prawakonsumentow #kodekscywilny #legalinformation #biznesinfostrada
#kancelariaadwokacka #ożarowska