Ustawa „Niskie Podatki” przyjęta przez Sejm

12 maja 2022 r. Sejm przyjął ustawę Niskie Podatki. Należy wskazać, że ustawa  obniża  PIT z 17 proc. do 12 proc. dla podatników na skali, a przedsiębiorcom na podatku liniowym, ryczałcie i karcie podatkowej pozwala na rozliczenie części składek zdrowotnych w podatku dochodowym.

Jak wskazuje Ministerstwo Finansów wśród przyjętych przez Sejm rozwiązań znalazło się m.in:
🔵Obniżenie stawki z 17 proc. do 12 proc,
🔵możliwość odliczenia części składek zdrowotnych przez przedsiębiorców na podatku liniowym, ryczałcie i karcie podatkowej,
🔵możliwość ponownego wyboru rozliczenia na skali podatkowej przez tych przedsiębiorców, którzy wybrali podatek liniowy lub ryczałt,
🔵fakultatywny wzór PIT-2, w którym zawierać się będą oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki,
🔵ujednolicenie terminów rocznego rozliczenia PIT (formularze: PIT-37, PIT-36, PIT-36S, PIT-28, PIT-28S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-39, PIT-38). Zeznania te będą składane w terminie od 15 lutego do 30 kwietnia,
🔵brak składki zdrowotnej od renty małoletnich dzieci oraz od wynagrodzenia osób powołanych do realizacji obowiązków społecznych lub obywatelskich – do 6000 zł,
🔵brak odpowiedzialności pracodawcy w przypadku nieprawidłowego pobrania zaliczek na PIT z uwagi na błędną informację przekazaną przez pracownika oraz
ulga na zabytki wyłącznie na renowację, konserwację i remonty.

Warto również zaznaczyć, że ustawa pozostawia bez zmian korzystne rozwiązania, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia br., m.in. wyższą kwotę wolną (30 tys. zł) i wyższy próg podatkowy (120 tys. zł).

Zmiany wskazane w ustawie mają wejść w życie od 1lipca br. i będą miały zastosowanie przy rozliczeniu podatkowym za 2022 r. do dochodów z całego bieżącego roku.

Celem ustawy jest upraszczanie oraz stabilizacja systemu podatkowego. 🧐👇
MR
#kancelariaadwokacka #ozarowska #legalinformation #biznesinfostrada