Prawa pasażerów

W piątek koniec roku szkolnego🥰 Przed nami sezon wakacyjny 🏖🛫🚉 – jak w tym toku będą wyglądały najbliższe miesiące? Wszystko będzie zależne od sytuacji epidemiologicznej.

Jedno jest pewne – będziemy chętniej podróżować niż rok temu.

Większość instytucji miało czas na przygotowanie swojej działalności pod obecne warunki covidowe. ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego) potwierdza, że podróżowanie w obecnych czasach jest bezpieczne (zarówno na lotniskach jak i w samolotach). Należy przestrzegać reżimu sanitarnego, czyli noszenie maseczek, dezynfekcja rąk i w miarę możliwości zachowanie dystansu społecznego.

Sytuacja na świecie w zeszłym roku przyczyniła się do złożenia wielu skarg przez pasażerów. Większość dotyczyła zwrot kosztów za odwołane loty. Warto zatem znać swoje prawa💪

✔️opóźniony/uszkodzony bagaż – maksymalna rekompensata to 1288 SDR (ok 6800 zł).

Co należy zrobić?

👉 zgłosić zaistniała sytuacje na lotnisku i zachować raport PIR a następnie złożyć reklamacje. W przypadku uszkodzenia bagażu mamy termin 7 dni na wysłanie reklamacji. W momencie opóźnienia bagażu mamy 21 dni.

✔️opóźniony lub odwołany lot – prawa jakie Ci przysługują to👇

🔹prawo do opieki, która obejmuje posiłki i napoje, kontakt telefoniczny, mailowy czy wysłanie faxu-u. Ponadto jeśli lot zostanie przełożony na kolejny dzień pasażerowi przysługuje nocleg oraz transport między hotelem a lotniskiem.

🔹zwrot 100% wartości ceny biletu bądź możliwość zmiany planu podróży w sytuacji odwołania lotu. 🔹zwrot pełnej ceny biletu w sytuacji opóźnienia lotu o co najmniej 5 h.

🔹prawo do odszkodowania w momencie kiedy lot został odwołany bądź opóźniony o co najmniej 3 h.

Oczywiście są dwa wyjątki:

🛑Odszkodowanie nie przysługuje w momencie kiedy przewoźnik informował o odwołaniu lotu na co najmniej 14 dni i zaproponował alternatywny lot oraz w momencie gdy sytuacje nadzwyczajne uniemożliwiły przewoźnikowi odbycia lotu zgodnie z harmonogramem.

✔️Prawa pasażerów kolei 🚂🚆

🔹W zależności od wielkości spóźnienia pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości 25%-50%.

🔹Opóźnienie powyżej 60 min oznacza posiłek oraz napój a w sytuacji krytycznej nocleg a nawet transport do miejsca docelowego.

🔹Zwrot pełnej ceny bilety w momencie kiedy opóźnienie jest na tyle duże, że dalsza podróż jest bezsensowna.

 

Oby najbliższe wakacje obyły się bez kłopotliwych przygód i zostały w pamięci jedynie miłe wspomnienia 🥰